tisdag 4 oktober 2011

Esters födelsedag

I Västerås var vi i kväll tre ystra damer som träffades för en trevlig fikastund tillägnad Esters ära. Grattis Ester på din stora dag och tack till Å och M som gjorde mig sällskap denna afton. Ser redan fram mot nästa firartillfälle och hoppas då på ännu större uppslutning av alla medlemmar som bor i trakterna kring Västerås/Eskilstuna.


Än så länge är vi 6 stycken som har visat intresse för en bokcirkel i Västerås/Eskilstuna. Ska bli så kul att komma igång. Vill någon mer vara med så skynda dig att höra av dig för nu sätter vi igång!

"Bokcirkel" av 46 Lotta-böcker, "Lotta går till sjöss" fattas på bilden, den låg i handväskan.

Såg att Esters sist utgivna bok "Liselott, Lottas dotter" såldes för 900 kronor på Tradera för ett par dagar sedan. Katastrofalt att ingen nyutgivning görs av dessa 5 sista böcker i serien om Lotta. Uppeldad av detta skrev jag ett mail till Johnny Gustafsson som är utgivningsansvarig på "Forma Publishing Group AB" där B. Wahlströms bokförlag numera ingår. Ni som är nyfikna på det kan läsa detta brev här nedanför, hoppas det gör någon nytta. Dock antar jag att förlaget redan mottagit många liknande mail vilket borde innebära att de redan är uppdatarerade på hur situationen ser ut.

Hej!


Jag skriver till er angående nypublicering av Ester Ringnér-Lundgrens böcker. Jag vet att ni har fått många brev och meddelanden genom åren om att en nypublicering önskas – och ni borde verkligen överväga detta mycket nogsamt.

Som ni kanske vet bildades för några år sedan ett sällskap till Esters ära, som har som främsta uppgift att främja en nyutgivning av hennes litteratur samt sprida kunskapen om hennes böcker och henne själv som författare. Sällskapet är nu uppe i ca: 250 medlemmar och växer stadigt dag för dag. Där finns medlemmar i alla åldrar såväl gammal som ung. De yngre medlemmarna ”fastnar” lika lätt för Esters underbara språkmelodi och lugna humor och otroliga charm som de som läst hennes böcker i många årtionden. Böckerna är måhända gammaldags men de står sig tack vare sin tidlösa charm, sin språkmelodi, sin värme, sin underfundighet och humor. Astrid Lindgrens böcker är lika gammaldags och är idag lika uppskattade som någonsin förut. Detsamma gäller Esters litteratur. Jag läser just nu Esters böcker om ”LillaTrulsa och Pysseliten” för mina barn på 4 och 6 år och de fullkomligt älskar dessa böcker. Snart blir det dags att plöja igenom böckerna om ”Kvirre och Hoppsan” och min 6-åring ser redan fram mot den dag då hon själv kan läsa tillräckligt bra för att kunna läsa böckerna om ”Tussi” – och senare ”Lotta-böckerna” och Esters andra böcker. Som ni säkert känner till har det skrivits avhandlingar och artiklar om ”Lotta-böckerna” som alla visar på böckernas språkliga kvalité och Ester själv har genom årtionden mottagit säckvis med beundrarbrev från lyckliga barn- och ungdomar som på detta vis visat sin uppskattning över att få ha lärt känna hennes bokkaraktärer. Vi i sällskapet minns dessa böcker och vår barn- och ungdoms upplevelse av dessa på ett ytterst levande sätt som ännu efter årtionden finns kvar inom oss, lika levande som någonsin då vi var yngre. Ännu idag läser vi dessa barn- och ungdomsböcker med stor behållning och glädje.

Jag har haft TUR, för jag har lyckats samla de flesta av Esters böcker, så när som på 8 stycken Trulsa/Pysseliten böcker. Jag var ute i god tid och kunde köpa de senaste Lotta-böckerna då de kom ut i slutet av 80-talet och i början av 90-talet. Många av mina vänner har INTE haft samma tur och MÅNGA, MÅNGA är de som aldrig lyckats få tag i dessa dyrgripar.

Liselott, Lottas dotter” såldes den 2 oktober för ett pris av 900 kronor. Under året har denna bok sålts för 600 kronor, 640 kronor och 485 kronor. Den som finns ute nu till försäljning är för tillfället uppe i ett pris av 510 kronor med 9 dagar kvar till avslut!
Böckerna ”Det ordnar sig Lotta”, ”Helt otroligt Lotta”, ”Glad sommar, Lotta” och ”Visst är det konstigt Lotta” säljs till priser mellan 200-400 kronor. Som ni förstår så finns det ett otroligt SUG efter att dessa böcker ges ut på nytt! Även ”Kaja-böckerna” och ”Kri och Vimsi- böckerna” säljs ofta till höga priser.
Många Trulsa- böcker är nästan helt omöjliga att få tag på, men så omtyckta av de små, och med tanke på att de handlar om troll är de också helt tidsenliga. Livet i trollskogen har inte förändrats nämnvärt de senaste 50 åren.

Så vitt jag har förstått är Ester den författare som givits ut mest på ert förlag och det är VERKLIGEN på tiden att hon och vi som är hennes fans föräras med en nyutgivning. Om inte av alla hennes böcker (vilket vore högst önskvärt) så åtminstone av de senaste 5 Lotta böckerna, så att alla vi samlare får en chans att få våra samlingar kompletta och dessutom kan sprida hennes litteratur till den yngre generationen, för det är de verkligen värda. Finare gåva till dagens unga är svårt att komma på. Och bättre kassasuccé för ert förlag kan knappast göras.

Jag hoppas verkligen att du kan ta detta mitt brev på fullaste allvar och diskutera min och många, många andras önskan med dina medarbetare. Vi är också många som ivrigt väntar på en utgivning av Esters skrivna memoarer – måste bli en ren försäljningssuccé för er. Jag hoppas också att du är vänlig nog att svara på mitt brev och delger mig redaktionens tankar kring det jag har skrivit.

Högaktningsfullt
Vilja (undertecknat mitt namn)





1 kommentar:

  1. Vilket bra brev! Bra idé att du skrev ett brev. Det kan inte upprepas tillräckligt ofta. Om inte forna Wahlströms nappar kanske något annat förlag nosar upp denna bokstatt.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad så blir jag glad!