torsdag 20 oktober 2011

Attjooo!

Jag har väl aldrig varit med om märkligare början på en förkylning. Jag började nysa redan i morse, gång, på gång, på gång. Det är jag van att göra under våren då jag är allergisk, men mina förkylningar brukar inte börja så. Då brukar jag istället bli tät i näsan eller snorig eller få ont i halsen eller nåt. Men idag nös jag alltså av glatta livet. Först på morgonmötet, sedan på teammötet och till sist på det studie- och yrkesvägledarmöte som vi hade tillsammans med studie- och yrkesvägledarna på gymnasie, grund och folkhögskola. Sedan fortsatte jag att nysa då jag hade telefonen. Ganska pinsamt alltihop! Och inte kunde jag begripa varför eftersom jag för övrigt mådde helt bra.

Nysa gjorde jag fortfarande då jag åkte hem i bilen, så att jag slog huvudet i ratten. Funderade på Lotta som i de tidiga böckerna under lektionstid brukar fejknysa eller fejkhosta när hon märker att läraren vill ge henne en fråga som hon inte vet svaret på. Tänkte också på den gång då hon nös flera gånger på raken utan att hon ville, och till slut blev hemskickad som sjuk fastän hon mådde bra. Tänkte att jag råkat ut för detta konstiga själv nu, att nysa utan anledning.

Men sån tur hade jag förstås inte! När jag läste godnattsaga för barnen så började nysandet igen och strax efter det skars lufttillförsen av, samtidigt som näsan började rinna. Och nu, bara ett par timmar efter det, är jag redan genomförkyld. Så kan det gå!

Men sonen har haft ändå större otur. I måndags råkade han med cykeln köra över en död kråka (som han trodde var trasig asfalt tills han kom helt nära).
Detta visade sig vara olycksbådande då veckan sedan dess har förflutit uppströms.

Trumrytmen som ska läras in på musiken lyckas han inte sätta (ännu) och på engelskan har han fått till uppgift att översätta texten till Cornelis "Hönan Agda" till engelska och samtidigt bevara mening, rytm och rim.
http://static.freepik.com
Ingen lätt uppgift, jag är inte avundsjuk. Minns hur jag kämpade med att översätta "Fast car" till svenska när jag gick i ettan på gymnasiet. Tillräckligt svettigt det, och då behövde vi inte ens översätta med rim. Dock kunde jag lugna honom med att (även om han blev ändå mer upprörd då jag la mig i) han inte kommer att bli underkänd i musiken för att han missar en trumrytm, vilket han misstänkte. Sen har han också varit på gymnasiemässan och blivit förvirrad, så nu är framtidsplanen inte riktigt lika klar som den varit tidigare. Teknik ska det bli, men den stora frågan är på vilken skola. Det finns fyra tänkbara...

Trots förkylning har jag ändå haft en trevlig eftermiddag. Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgrens ordförande var på besök i staden och vi träffades en stund på biblioteket för att hon skulle kunna se utställningen. Vi hann med att prata en stund vilket var väldigt uppskattat av både mig och mina bägge småtroll, som med många kramar visade sin hängivna beundran för denna ovanliga uppmärksamhet.

På kvällen fick jag även en pratstund med min vän och granne i familjen I. Detta föll inte flickorna lika väl i smaken då upmärksamheten i detta samtal inte var lika inriktad på dem. Jag försökte förklara att mamma måste också få ha vänner och kunna prata tillsammans med dem. Trumpna förblev de ändå över denna fakta och svansade kring benen på oss tills samtalet tagit slut. Nu sover emellertid de små änglarna vackert i sina sängar och dit bör även jag förpassa mig inom snarast om jag imorgon ska kunna fixa en förkylen arbetsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!