måndag 10 oktober 2011

Hick, bom, ahh...

Gårdagskvällen utspelades med ett väldigt hoppande från köksstolen. Yrhätta betedde sig för den oinvigde väldigt underligt då hon ideligen klättrade upp på stolen, utstötte ett ljudligt HICK!, hoppade ner från stolen med ett BOM!, för att sedan något lugnare utstöta ett långdraget ahhh - som ibland, då hoppet inte varit så lyckat, istället byttes ut mot ett AJ! Detta utspelades enligt mig ett antal föör många gånger och mitt huvud kändes efter ett tag som en kyrkklocka i ett klocktorn. Speciellt då 15-åringen i en omgång blandade sig i leken och åstadkom ett ännu mer ljudligare BOOM! Inte vet jag vad som utlöste hela föreställningen, kanske var det överskottsenergi från de nyss uppätna våfflorna, men själva uttrycket hick, bom, ahh kommer i alla fall från en tecknad Dora film som under en period var hennes favoritfilm. Dock är det numera lillasyster som har övertagit beundran för just denna lilla TV-figur, men kanske påminde den stinna magen efter våfflorna om dylika kroppsljud som detta avsnitt med tjuren Benny handlade om..?



Helgen i övrigt har jag mest tillägnat den stundande utställningen. Jag har skrivit skyltar, laminerat, vikt askar, tillverkat små "honungsburkar" och sökt efter utdrag i de olika böckerna. Barnen har också hjälpt till och varit med far i skogsbrynen och plockat kottar och annat "skogigt" material till alla trollböckerna.

"Tant Humlesurras honungsburkar"

Har också upptäckt att min skrivares utskrifter är av sorgligt dåligt kvalite, önskar att jag kunde köpa en riktigt bra laserskrivare med skarpa, glansiga färger. Har även fotograferat en hel del av Esters böcker för att kunna lägga ut dem här på bloggen. Många av hennes böcker kan man hitta bilder på via internet men någon komplett bildsamling av alla hennes böcker har jag inte hittat. Tänkte att jag skulle försöka åstadkomma det så småningom, men än fattas 7 böcker i samlingen + att några av de jag har är i väldigt dåligt skick.

Nu senast idag har jag varit till badhuset och ännu en gång fått mig en stärkande simtur. Måste dit mest varje dag denna vecka för mitt simkort går ut på måndag nästa vecka och jag har ännu 4 betalda gånger kvar. I helgen blir det ju inte mycket tid för bad och sim då jag ska ordna med utställning och tidningsintervju. Jag kan förstås ta med mig barnen till simhallen på söndag eftermiddag. Vi var där allihop i fredagskväll och hade riktigt skoj. Skönt att barnen är så stora nu att de orkar med det efter dagis. Men stackars Yrhätta har blivit väldigt förkyld i näsan förstås, måtte hon bara inte bli sjuk igen min lilla skatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!