tisdag 27 september 2011

Musjakt i vardagsrummet

Jag brukade tjata mycket på sonen att inte svära så fasligt. Om han hört mig igår kväll skulle det nog ha varit han som hade sagt till mig att bättre välja mina ord.
Katten kom stolt och glad inrusande genom kattluckan med en fin liten fångst som han ville visa upp. Stackars kattkrake, han blev inte väl emottagen. En liten mus hade han fångat, och det vore väl ok om den varit död och om han hållt fast den i munnen. Men nu var det en högst levande liten tingest som katten släppte loss i vardagsrummet. Eftersom jag inte alls gillar tanken av att ha 12 möss krallande runt omkring i huset (det skulle ju kunna varit en dräktig hona) så reagerade jag en aning överilat.
Katten tycktes tro att vi börjat en rolig lek för han fångade strax in musen igen - endast för att genast släppa ner den igen. Detta upprepades flera gånger och jag blev bara mer och mer vild vid tanken på alla musungar som möjligen skulle kunna frodas i huset. Katten gillade inte min attityd och gav upp försöken att fånga musen och straffade mig genom att börja klösa på soffkanten.
Vi fick dra fram den ena möbeln efter den andra men lyckades så småningom att fånga in den skräckslagna lilla musen i ett glas och kunde därefter släppa ut den. Stackars lilla krake!

Äntligen har jag fått datumen för min Ester Ringnér-Lundgren-utställning på stadsbiblioteket. Nu gäller det att få ihop fakta och rekvisita så att det blir en fin utställning. Ännu fattas det 8 böcker innan boksamlingen är komplett, skulle ju vara roligt att finna de böckerna också, men det kanske jag aldrig lyckas med. Har i alla fall fått tag i en norsk eller dansk upplaga av en Lotta-bok. Kul att få med åtminstone en översatt bok på utställningen.

Nu dags för kvällsrutinen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!