lördag 15 oktober 2011

Utställningsdag

Så var det då äntligen dags! Nu är min Ester-utställning invigd, och vilken invigning!
Biblioteket bjöd alla besökare på tårta och kommunstyrelsens ordförande var där och höll tal. Ja, faktiskt! Njae, kanske inte riktigt pågrund av min utställning då, utan mer till Tomas Tranströmers ära som nyligen blivit utsedd till årets nobellpristagare i litteratur, och som varit bosatt i min stad i många år. Men i alla fall! Pågrund av det var det ju väldigt många besökare i biblioteket och man kan ju hoppas på att några av dem också tog sig en titt på min utställning :) Och när vi smakade på tårtan så kändes det ju nästan som att det var ämnat till Esters ära. Tranströmer har jag aldrig läst då lyrik inte är min grej, men man kanske skulle låna en bok nu i alla fall. På något sätt kommer jag nog alltid koppla ihop Tranströmer med Ester i fortsättningen. Kanske påminner hans dikter lite om de som Lenni skrev..?




Lottaböcker med jultema


Giggis favoritblandning såklart!

Trulsa och lilla Solkatt


Enstaka ungdomsböcker




Böckerna om Kri, Camilla och Ann-sofi


Finaste delen av utställningen blev hyllan med Kaja-böckerna med sitt havstema.



Flaskposten!


En fin idé som jag snott, ett klosspussel. Fast jag har gjort ett med blandade bokomslag från flera olika serier.
Polkagrisen, alla bokomslag med utgivingsår och min krönika från årsmötet.
Inramat ett brev som jag fick av Ester i min ungdom.


Tävling - Finn fem fel!
 Fin idé som jag såg på Sällskapets årsmöte och som brukar vara med i sällskapets monter på bokmässan.

Alla fina och roliga Tussiböcker!





8 kommentarer:

  1. Lycka till med dena fina utställning!

    SvaraRadera
  2. Men så tjusigt och välarbetat! Tack för att du tagit så många kort så vi som bor långt bort får ta del av denna fina och intressanta utställning.
    Kan du ta en riktig närbild på brevet Ester skrev till dig? Skulle vara roligt att tjuvläsa...

    SvaraRadera
  3. Jättefin utställning och vilka roliga idéer!

    SvaraRadera
  4. Helt underbart!!!!!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt fin utställning!!!

    SvaraRadera
  6. Tack alla, för de fina orden. Det är verkligen skojigt att få visa upp min underbara bokskatt!

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt! Jag älskar den "röriga" hyllan, men också de prydligt inramade texterna! Hela utställningen verkar proffsig och genomarbetad, och ack!så fyndig att man blir avundsjuk...

    SvaraRadera
  8. Jätteroligt att se alla bilder från dina fina utställning kring Ester Ringnér-Lundgren. Den 4 mars 2015 har Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren i samarbete med Stadsbibblan i Sthlm på Sveavägen 73 program kring Ester.Medverkande: Mark Levengodd, Lotta Malmstedt och Marianne Ringnér. Kl. 18.30

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad så blir jag glad!