torsdag 6 oktober 2011

Simma lugnt!

En härlig simtur på 40 minuter fick jag idag då jag lyckades smita iväg på en liten friskvårdstimme. Tänk om jag kunde få möjlighet att simma ett par kilometer varje dag, vad uppfriskande det skulle vara. Tror faktiskt att jag skulle bli bättre både som mamma och studie- och yrkesvägledare om jag finge simma en timme varje dag. Det är en sån skön stund då man kan sträcka ut ordentligt, låta tankarna gå, eller inte tänka alls. En stunds återhämtning för huvudet men gemytlig ansträngning för kroppen. En lisa för själen... avstressande occh lugnande. Jag gillar verkligen att simma. Synd bara att jag ska bli så röd i ögonen av klorvattnet. Simglasögon hjälper inte ett skvatt tyvärr.

Sen när ungarna är stora nog att klara sig själva i bassängen ska vi bli flitiga besökare i simhallen så att jag får simma åtminstone en halvtimme några gånger i veckan. Yrhätta har avancerat från simlekis till simskola nu, och jag väntar otåligt på att hon ska lära sig simma. Men hon gillar mest att leka, hoppar och skvätter så det står härliga till och sitter på en dyna och ror med hjälp av två spadar. Även Lilla Snufflan har blivit ett riktigt litet vattendjur sedan vi var i Danmark och sist vi var i badhuset ville hon simma fram och tillbaka tillsammans med mig mest hela tiden. Kanske lär hon sig simma före storasyster rent utav. Till och med professorn har blivit en riktig raket i vattnet och kan nu simma i takt med mig, till och med lite snabbare. Fast då måste han återhämta sig ett tag efteråt medan jag glatt simmar vidare i samma lugna men rätt snabba tempo.

Förberedelserna inför utställningen går framåt, sakta men säkert. Jag har förgyllt nycklar och dekorerat dem med "ädelstenar" för at illustrera boken "Tussis lekstuga".

 Förtrollade sagonycklar

Ett bokspussel har jag också knåpat ihop och en "Finn fem fel" tävling. Nu är det lite skyltar och sånt som ska färdigställas och så ska jag skriva ett författarporträtt över Ester. Tidningsintervju är också bokad...


Blev så glad igår när det plötsligt och oväntat låg ett bokpaket i brevlådan. Och gissa min glädje när jag såg att det var den hett eftertraktade boken "Pysseliten i svampskogen". Så passande nu när det är höst också. Nu fattas det bara 6 böcker om Trulsa och Pysseliten + samlingsboken , så är min Ester boksamling komplett sedan. Men hur kom det sig att boken damp ner i min brevlåda då? Jo, på årsträffen fanns en "finn fem fel" tävling som jag deltog i. Bara det att det inte var en tävling, just då, utan bara ett förevisande av en tävling som de brukar ha på bokmässan i Göteborg. Men lyckosamt för mig var arrangörerna så vänliga och tog med sig mitt tävlingsbidrag till Göteborg, och så vann jag!! Hur kul som helst! Och tjejerna blir glada också förstås som får höra ännu en saga om Pysseliten.



Dessa underbara bilder tog jag tidigare ikväll. Solen höll just på att sänka sig bakom husen och strålade ett sällsamt, underbart ljus över trädkronornas skiftande färger och kontrasterade mot de mörka molnen på himlen. Otroligt vackert! Säkert är det så här som träden strålar i "Morgonfriska skog" under Pyssselitens svampvandring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!