måndag 31 oktober 2011

Sunlight


Idag har jag varit på länsstudiedag i Nyköping. Har grillats i det nya betygsystemet och påföljande bedömningsfrågor, samt antagningen till högskolan. Mycket intressant och givande alltihop.

Nästan mer faschinerad blev jag dock av Sunlight hotell- och konferans-anläggning där studiedagen hölls. En gammal tvålfabrik sedan början av 1900-talet som gjorts om. Samlingssalen där den inledande föreläsningen hölls var jättelik och där fanns längs sidorna ögongodis i form av bilar av olika märken från olika tidsperioder - på tredje våningen! En del riktigt tjusiga! En blänkande Cadillac i lyxmodell anno typ 30-40-tal skulle jag gissa, men har egentligen ingen aning. Också en röd Ferrari av lite nyare märke och en hel del andra.

Dessa kunde vi roa oss med att studera i pauserna, men jag gillade ändå bättre de fotografier som var upphängda lite överallt och som visade fabriken och dess arbetare från tidsperioder då fabriken var i produktion. Svartvita bilder med kvinnor och män arbetande med inpackning och framställning av tvål och tvättpulver. Lite lustigt ändå att mitt älsklingsord - solsken- är märket för tvål, tvättmedel och andra hygienprodukter :/ Men fascinerande att se maskiner och löpande band från flydda dagar. Utrustningen tycks mig så avancerad, inte sååå olik den teknik som finns idag ändå. Till och med en ålderdomlig truck fanns på en av bilderna. Visst är det väsentliga skillnader mellan dagens fabriker och dåtidens, det förstår jag ju, i kapacitet, ljudvolym och typ allt. Men ändå, med tanke på när elektriciteten uppfanns, konstruerandet av maskiner gick ändå väldigt fort! Och tänk på alla de människor som har arbetat i denna byggnad, under drygt 100 år. Alla dessa människoöden! Och tänk att få ha varit med och följt fabriken i dess utveckling - från ett konservativt Sverige - mot 50-talets välfärdspolitik och in i den moderna tiden. Vilka förändringar skedde inte i produktion och människosyn?

  Tidningsannons för Sunlights tvål.  Exteriör.
Dessa bilder är hämtade från: http://www.unileverhistoria.se/Om-Unilever/Sunlight-over-Sverige-/
Läs mer om Sunlights historia där.


Jag älskar att se på gamla fotografier från förr. Tänka mig in i hur människor levde och verkade. Se utveckling framåt och samtidigt sakna delar av det som har varit, som var bra, men som gått oss förlorat. Jag lyssnar just nu på Per Anders Fogelströms ljudbok "Drömmarnas stad" om 1860-talets Stockholm. Också väldigt fascinerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!