torsdag 25 november 2010

Tomtegubbekalender

Tittade på gamla kort från tidigare adventstider och hittade en bild på denna fina jultomte adventskalender som jag målade till det dagis jag jobbade på då. Det slutade med att jag fick måla flera stycken tomtar till mina kollegor som köpte att ha hemma hos sig. Det var innan jag fick mina egna småflickor, så själv köpte jag ingen. Synd, för han är så mysig. Kommer inte ihåg var vi beställde tomtarna heller, kan det ha varit på Panduro tro, någon som vet?
På dagis fick barnen turas om att öppna en låda varje dag. I lådorna låg lappar som berättade om något barnet skulle få vara med om den dagen, som t.ex. att hjälpa personalen med att göra pepparkaksdegen eller få följa med till bokbussen. Eller också fanns där en ledtråd till var barnet kunde hitta ett paket som barnet fick öppna och som innehöll något till avdelningen, t.ex. nya pepparkaksformar, ett nytt pussel eller en ny leksak.
Några år fick föräldrarna komma på en pysseldag i november och göra en julklapp till sina egna barn som vi sen hängde upp i ett långt snöre i taket med namn och varsitt nummer på. Sen la vi nummerlappar i tomtens lådor och så fick det barnet vars nummer kom upp öppna sitt paket den dagen. Föräldrarna pysslade bland annat ihop t-shirts med roliga tryck, julstrumpor av filttyg och ristomtar. Så här i adventstider saknar jag verkligen alla mina goa, härliga dagisungar och allt roligt julpyssel på dagis. Men snart ska vi pyssla här hemma också... bara läsa klart kursen först.

1 kommentar:

Skriv gärna en rad så blir jag glad!