lördag 6 november 2010

Lugn Lördag

Det har varit en lugn dag, småflickorna är hos sin pappa och kommer inte hem förrän i morgonförmiddag. Det är roligt för dem men det blir väldigt tyst och tomt här hemma.

Professorn tillbringar den mesta tiden med sina älskade Mangatidningar, man ser honom bara när han piper ner till köket med jämna mellanrum för att fylla på med dryck och proviant. Han har vuxit med superfart det sista året och energibehovet är omåttligt för tillfället. En liten mustasch börjar skymtas över läppen och han har fått större fötter än far sin :)
Jag har tillbringat dagen med att plugga, rensa upp lite i lådor och garderober och så har jag slagit in presenter till vår lilla Yrhätta som fyller 5 år på tisdag. Hennes största idol i livet är Pippi och nu ska hon äntligen få sin efterlängtade Hoppetossa. I somras när vi var på Astrid Lindgrens värld vann hon en piratflagga och en pirathatt som hon gärna springer runt med och därför har jag även köpt en liten playmobiltjej med nästan exakt lika hatt och flagga som hon själv har. Sådana små underfundigheter roar mig enormt och på det viset kan hon "själv" stå jämte Pippi, Tommy och Annika när Hoppetossa lämnar hamnen och seglar ut i fantasins underbara värld.
Något som jag också gillar mycket är att pyssla, så ett och annat pyssel kommer nog att dyka upp här på bloggen även om jag inte har så mycket tid till sådant just nu. Men döttrarna har nått upp i en ålder då de gärna vill pyssla och till och med vår minsta lilla murkla har börjat komma hem från dagis med det ena lilla pysslet efter det andra. I jul när jag är lite ledig ska vi pyssla tillsammans alla tre och det ser jag verkligen fram emot. Innan högskolestudier och småbarn arbetade jag inom förskolan så uppslag och pysselideér finns det gott om.


Nästa helg ska det förresten också pysslas eftersom dottern då ska ha sitt "Pippikalas" och alla barnen ska få pyssla ihop varsin Pippidocka. Nedan ett litet förevisningsexemplar som jag totade ihop häromdagen.


En av kursuppgifterna jag gjorde idag var en stilstudie av mig själv som fylldes i av mig och tre personer som känner mig väl. Enligt resultatet är jag lika delar människoinriktad som uppgiftsinriktad vilket visade sig vara en lagom blandning för att hinna med sin omgivning på bästa sätt och bli respekterad för hur man gör det. Dessvärre var jag mer Samspelande än Inåtvänd vilket betyder att jag kan verka lite för dominant och framfusig om jag inte ger akt på mig själv.
Resultatet stämmer rätt bra med hur jag känner mig själv. Jag har alltid varit en energisk person som gärna uttrycker det jag vill säga, många gånger lite för fort. Men jag har respekt och kärlek för både människor och arbete och försöker att hålla en god balans mellan de två, även om det just nu har blivit lite mer studier och jobb än jag mäktar med. Det blir bättre sen när jag har fått krama mina kära hela julen :)
God Helg!

2 kommentarer:

  1. hehe jag tror det där med att verka dominant och framfusig går i släkten.. =)
    du får gjärna skriva lite mer om pysslet du och småtjejerna gör, skulle vara trevligt med lite tips till jul...

    SvaraRadera
  2. Det blir mest pyssel på tjejernas nivå + lite förberett panduropyssel. Och så ska Joel och jag göra tvål och ljus, får se hur det går! Rapporter kommer nog när det är så dags :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad så blir jag glad!