torsdag 11 november 2010

Mårten Gås eller Sint Maarten

Idag är det Mårten Gås, en högtid som vi inte brukar fira så mycket i Sverige. Annat är det i Tyskland och i Nederländerna där jag bodde under några år och även träffade mina barns pappa.

I Holland kallas högtiden Sint Maarten och den firas till minnet av helgonet Martinius eller som han senare kallades som biskop, Martin av Tours. Han var ursprungligen en romersk soldat (från det som idag är Ungern) och det finns många sägner som berättar om hans givmildhet och uppoffringar. Bl.a. den om hur han delade sin mantel med en fattig tiggare. Det berättas även att han inte så gärna ville bli biskop och därför gömde sig i ett gåsstall men blev avslöjad av gässens kackel. Därför äter man också gås denna dag, gässens straff för att de avslöjade Martinius den 11 november år 371 e.kr.

I Holland liknar dagen lite grann vår skärtorsdagssed eller det amerikanska Halloween, fast det är mycket festligare och gemytligare. En blåsorkester marcherar i skymningen runt på gatorna längs hela byn eller stadsdelen. Alla människor och framförallt barnen möter upp orkestern någonstans längs vägen med sina handgjorda lyktor. Så marcherar man tillsammans till ett överenskommet ställe, oftatill torget, ett
samfällighetshus eller ett äldreboende. Där sjunger barnen några Sint Maarten sånger tillsammans och blir sen bjudna på varm choklad och något gott till det. På kvällen ställer alla ut marschaller eller lyktor på gården och barnen går runt i grupper och knackar dörr. De sjunger Sint Maartensånger för de som öppnar sin dörr och får ofta någon liten godsak för det. Vi firar inte så mycket nu när vi bor i Sverige, äter inte ens gås, men barnen gör varsin lykta och sjunger lite för oss här hemma i alla fall, och en liten godsak får de förstås för den fina sången.






11 november is de dag, dat mijn lichtje, dat mijn lichtje,
11 november is de dag, dat mijn lichtje branden mag.

(Ungefär: 11 november är den dag, då min lykta, då min lykta,
11 november är den dag då jag får tända min lykta så fint.)


1 kommentar:

  1. Hej!
    Kikar runt till alla som är med i Julswappen. Kanske blir du MIN eller jag DIN tomte? Spännande.
    Ser fram emot att se vad som händer på allas bloggar.
    Ha en bra dag !!
    Kramar från Petra

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad så blir jag glad!