söndag 27 november 2011

Pyssel och bakdag...

Började morgonen med att sova, riktigt länge! Men till slut var vi ju tvungna att gå upp i alla fall... för att tända adventljuset, läsa vers och sjunga adventssången. Här håller vi på traditionerna!
Sen tog vi fram lite sypyssel och Yrhätta och Snufflan sydde ganska raskt ihop varsin liten pepparkaksprydnad. Såå duktiga var de. Yrhätta fixade allt själv utom att hålla i pysslet medan hon sydde, det blir så lätt att vända det lite fram och tillbaka då... så jag höll och hon sydde, små fina prydliga stygn. Snufflan behövde hjälp med att sticka igenom nålen men sen drog hon själv tråden och trädde den genom föregående stygn så att det blev så fint där också. Det är så härligt att se vad barnen växer och klarar mer och mer för varje dag! Yrhätta var till och med noga med att rätta till det ena ögat som först hamnade lite snett :)



Sen tänkte jag att jag faktiskt ska hinna baka till Lucia i år, vilket jag aldrig hann när jag studerade, och varför inte till advent och Sinterklaas också? Kruxet är att jag är så dålig på att baka när barnen är med, men skam den som inte försöker, så vi satte igång. Och hjälp vad jag blev förvånad. Barnen bakade och stod i, tröttnade inte, gnällde inte, blev inte osams, tappad inget, spillde inte ut mjölet, förstod genast hur de skulle göra. De var så enastående duktiga! Och i och med det lyckades även jag, tog ut alla plåtar i tid, bullarna jäste som de skulle och jag fixade till och med middagen med stekt fisk och potatis utan att något kokade över eller brändes vid, samtidigt som jag passade på plåtar, jäsningstider och visade barnen hur man rullar lussebullar och hur man dekorerar speculaasbrocken. Enastående det också, det vet man om man känner mig! En ytterst lyckad dag alltså. Det luktar sagolikt i hela huset och snart ska vi sätta oss ner för att adventsfika på våra goda lussebullar, saffransbullar fyllda med mandelmassa, speculaasbrocken och speculaas fyllda med mandelmassa. Hoppas att det smakar gott också... annars är de åtminstone fina att se på :)

Det fina resultatet av dagens bakning - mums!

















Gefulde speculaas!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu tittar jag in till dej tack vare din länk. Vad bra. Underbara tjejer och härliga bilder. Det är nästan så jag längtar tillbaka när mina "barn" var små. :o)
    Ha en go vecka.
    Kram, Anita

    SvaraRadera
  2. Tack, detsamma! Ja, det är härligt med de små, den här dagen blir ett minne för livet...

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad så blir jag glad!