onsdag 14 september 2011

Senaste veckorna...

Det ska sjutton vara bloggare när man jobbar - och pendlar till ett heltidsjobb. Hur bär sig alla andra heltidsarbetande bloggarmammor åt egentligen? Klockan 5:30 är jag uppe om mornarna, klockan 6:45 lämnar vi huset. Hemma är jag inte förrän närmar 18 på kvällen och då är ju dagen nästan slut. Efter att kvällsmat, kvällslek och nattningen är avklarad finns inte mycket energi kvar. Skulle jag då sätta mig framför datorn är risken stor att jag fastnar, och efter att ha "strålats" av datorljus ett par timmar kan jag inte sova vilket gör nästa dag till ett litet helvete. Därför blir det bara en snabb titt i mejl-lådan och sedan tack och godnatt.

Så värst intressanta inlägg har man ju inte att skriva heller. Jobb, bilkörning, mat och nattning. Lite småprat om den bok jag för tillfället knappt läser på (eftersom jag somnar innan jag läst klart mer än 2 sidor) kan det kanske också bli. Helgerna fylls till mestadels av handling, städning och trädgårdsröj...
Fast mina senaste helger har förstås varit mer intressanta. Om sista helgen i augusti har jag skrivit en liten krönika som ni kan läsa i mitt föregående inlägg. Den senaste helgen tillbringade jag och flickorna hos kära mor precis över gränsen till Dalarna, i hennes mycket fina gamla hus och i hennes ljuvligt gammaldags trädgård full med äpplen och plommon. Lördagen bjöd på vackert väder och flickorna passade på att gunga en stund i trädgårdsgungan medan vi vuxna jobbade i trädgården. Söndagen var lite mer gråtmild men vi gick ändå till stadsparken en stund och lekte i klätterställningen där. Mormor bjöd på pannkakor till både kvällsmat och frukost (överblivna) vilket var mycket uppskattat, undrar just om det förväntas av mig att jag ska fixa det i fortsättningen nu..?

Bredvid mors vackra hus står ett annat vackert gammalt hus, ännu större och med underbara gammaldags kakelugnar i ett par av rummen. Huset är till salu, och ooh, vad gärna jag skulle vilja köpa det. Tänk så skoj att bo alldeles intill mamma och vilken glädje för barnen att kunna springa in till mormor när de vill. För att inte tala om vilket fantastiskt hus det är, även om utsidan behöver en rejäl uppryckning och värmekällan lär justeras för några hundratusen (!). Men då ska man ha jobb där förstås och det fixas ju inte i en handvändning. Men drömma kan man alltid och nog kommer jag hålla koll på jobbannonserna i den aktuella trakten... tack mamma för en fin helg!


 Huset som jag vill köpa

En liten semestervecka har vi faktiskt hunnit med också. I slutet av augusti for vi till ett vattensjukt Danmark. Konstigt det där att de har så dåligt avloppssystem trots att landet ligger på nordliga breddgrader och med havet runt om. Det lär ju regna rätt mycket i trakten menar jag. Men dagarna bjöd i alla fall på rikligt med solsken även om det regnade på nätterna. Ganska praktiskt faktiskt, att det bara regnade på nätterna, även om det nu blev lite väl mycket regn för den danska markkapaciteten. Men förutom att vi fick hoppa mellan vattenpölar och fick en del tråkiga myggbett hade vi en riktigt fin semester. Barnen roade sig bland Lalandias alla attraktioner och jag njöt av solsken och ledighet, samt av att se barnen ha roligt. Vilsamt var det inte så värst förstås, med dagliga besök i vattenland och lekland, men desto roligare. Professorn och Yrhätta klättrade flinkt upp i toppen av klätterväggen, flera gånger, och provade även på skidsimulatorn. Den senare var en utmaning men nog såg det skojigt ut. Snufflan älskade barnens utomhuspool och badade där, timmar i sträck, fastän vattentemperaturen där var kallare än i inomhusbassängerna. Yrhätta gillade de varma bubbelbaden och professorn kastade sig ut för den skummande vattenforsen gång på gång. Även flickorna susade ner i vattenrutschbanorna som de kunde åka alldeles själva. På kvällarna var det uppträdande med Nils Plys och nog Är det roligt med danska stå-upp-komiker. Spelar egentligen ingen roll vad de säger för det är kul bara att höra dem prata :) Barnen gillade förstås Monky Tonky och Maja bättre, och Snufflan såg till att både presentera sin egen apkompis Olle samt att smyga till sig en och annan apkram. Det sämsta med semestern var att den inte var längre... även om det för mig blev en väldigt fin avslutning i Norrköping och Söderköping.

 Flickorna äter glass på vår lilla stugaltan i Danmark


 Dansk get!


 Oiii!




Jag ska nå toppen, jag ska!

Kul!
Men nu är man alltså igång igen med jobbet, fast även där har jag en del trevligheter att se fram emot. Flera konferens- och kompetensdagar och andra små intressanta avbrott blandar sig under hösten med de dagliga rutinerna. Och redan imorgon ska vi kollegor ut på en liten middag på kvällen som nog kan bli väldigt trevlig.

Och är det möjligen dags att anmäla sig till julswappen nu, det måste jag kolla upp... inte har jag börjat handla ännu som jag hade tänkt... men hoppas att jag hinner ändå. Än är det ju ett tag fram till advent. Och sen har jag utställningen av Esters litteratur att planera. Förmodligen blir den i oktober eller november på Västerås stadsbibliotek, välkommen att ta er en titt då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!