måndag 25 juli 2011

och sommaren går sin gilla gång...

...med undantag av det gränslöst fruktansvärda som hände i Oslo och på Utöya i fredags. Att något sådant hemskt kan hända , och så nära, är ofattbart. Visst händer likande fruktansvärda saker på många håll i världen, men det har man (jag) ändå distansierat sig från - på något sätt, ändå. När det nu händer så här, i det närmsta grannlandet, och med en nordisk gärningsman, sätts hela problematiken in i ens eget vardagsrum, i ens hjärta och i ens själ. Att det ska vara så svårt för oss människor att leva i fred och sämja med varandra?

Idag har det hållits en tyst minut för de drabbade i Norge, något som vi också gjorde på min arbetsplats, för att på så sätt visa våra sympatier med de anhöriga och med det norska folket. Det som har hänt kommer länge att finnas med i våra tankar - men ändå stämmer det som sas på radion i morse- om ett tag, när livet har gått vidare för allmänheten, blir de drabbades anhöriga väldigt ensamma med sin sorg och förtvivlan över det som hänt. Måtte bara detta bli en lärdom för oss alla, att låta demokrati och sämja få råda nu och för alltid - klyschigt, men inte desto mindre det allra viktigaste.

Men i mitt lilla liv, med undantag av ovanstående chock, sorg och rädsla för hur världen är beskaffad, rinner livet iväg i en stilla ström. Jag har anpassat mig något-så-när efter mitt nya liv med arbete mellan 8-17. Varför sjunger de "nine to five" i den där låten förresten, har de inte åtta timmars arbetsdag i Amerika?
Just nu under sommaren är det ganska lugnt på jobbet och jag har gott om tid att lära mig det som jag måste kunna. En lugn inskolning med andra ord!
Hitintills har det mesta gått bra, ett par små nybörjarfel har jag förstås åstadkommit, och så sent som idag satte jag upp en lapp med arga bokstäver för att uppmana mig själv om att + och - kan jag ju i alla fall, även om mina övriga mattekunskaper inte är så lysande. Detta efter att jag räknat fel på ett betyg som turligt nog räddades av min kloka och hjälpsamma kollega.

Eftersom jag återigen ingen sommarsemester har försöker jag att ta tillvara helgerna så gott jag kan. Vi har varit hos mamma i sommarstugan och myst och igår åkte jag och flickorna till Örebro för en härlig dag i underbara Örebro stadspark och Barnens Holme. Flickorna hade kul på lekplatserna och jag njöt av blomprakten och de små gulliga gränderna i Wadköping. Tittade in på antikvariatet där, men de hade tyvärr ingen endaste Esterbok. Tyvärr hann vi inte med någon guidning i slottet och ingen promenad längs Drottninggatan, så jag får en anledning att återkomma snart igen. I slutet av augusti bär det istället av till Norrköping och Söderköping för en helg, då jag ska delta i "Sällskpet för Ester Ringnér-Lundgrens" årsmöte. Något som jag ser mycket fram emot. Du som vill veta mer om Ester, Lotta-böckerna och hennes övriga författarskap kan titta in under "Esterfliken" här ovan där jag planerar att lägga in lite information om författarinnan och hennes underbara böcker, samt länkar till andra hemsidor som också skriver om henne.

Nedan några bilder från vår fina dag i Örebro.

Yrhätta hade gärna velat klättra upp till toppen men insåg slutligen att det inte gick.

Lillsnuffla gillade tåget men ännu mer bullarna som vi fikade på medan vi åkte.

På Barnens Holme gäller det att ratta rätt...

 

Denna var roligast enligt lilla Snufflan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad så blir jag glad!